Sponsor Reklamlar


Anadolu'nun Alevi Tahtacı Kültürü

 Alevilik ve Aleviler /Ana Forum Katagorisinde ve  Alevi Kültürü Forumunda Bulunan  Anadolu'nun Alevi Tahtacı Kültürü Konusunu Görüntülemektesiniz.=>...

Ağaç Şeklinde Aç2Beğeni
  • 2 gönderen C.yurtkoru

 
Seçenekler
Alt 20.05.11   #1
C.yurtkoru
C.yurtkoru - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Yeni Üye
Üye
Üyelik tarihi: May 2011
Nereden: İzmir-Bornova
Mesajlar: 4
Rep Puani : 10
Standart Anadolu'nun Alevi Tahtacı Kültürü


Tahtacıların etnik kimliği ve kökenlerinin, özellikle Türk tarihçilerle Türkologlar tarafından ya kimi çalışmalarda genel olarak değinilmesi ya da özel olarak ele alınmasıyla, netleşmesi; onların Türkmen kimliğiyle özdeşleştiğinin saptanması, öncelikle genel anlamda Türkmen kimliğinin içerdiği dini inancın ne olduğu sorusunun da yanıtlanmasını, zorunlu kılmaktadır.

"Türkmen" kavramı, önceleri "Müslüman Oğuz" anlamındadır. Ancak zamanla Türkmenlerin Müslümanlığı "yapay" kalır ve daha sonra İslâmiyeti "yüzeysel tutanlara" Türkmen -ki onlarda Heterodoks inançlar yaygındır denilir. Günümüzde, Türkiye toplumunda artık "Türkmen" dendiğinde, genellikle bu kimliğin dini muhtevasında "Alevi" akla gelmektedir. Buna karşın, Sünni Müslümanlığı benimseyen Türkmenler de bulunmakla birlikte, bu kısma dahil olanlar, oldukça azınlıktadır. Öte yandan, Baraklar gibi Sünni Müslüman olup, dini yaşam ve düşünce biçimi olarak Aleviliğin etkilerini taşıyan Türkmenlerin varlığına da işaret edilmelidir.

"Türkmen" olarak nitelendirilen Avşarlarda Alevilik kısmen görülmekle birlikte, Sünni Müslümanlığı benimseyenler çoğunluktadır. Büyük bir topluluk olan Çepnilerde, Alevilik ve Sünni Müslümanlığın her ikisi birdenyaygındır. Nalcı ve Sıraçlar, Alevi Türkmenler arasında olmalarına karşın, çok küçük topluluklardır.

Çepnilerin ve Avşarların aksine Tahtacılar, Nalcı ve Sıraçlar gibi yalnızca Aleviliği benimsemiştir. Ancak, istisnai olarak Antalya-Burdur yöresindeki Tahtacılar içerisinde Sünni Müslümanlığı benimseyenler bulunduğunu; kimi Tahtacı gruplarının son zamanlarda Sünnileştiğini ileri sürmektedir. Bununla birlikte, Tahtacılar diğer Alevi topluluklarda görülmeyen bir şekilde, Türkmen kimliği ile özdeşleşmişlerdir. O kadar ki, Çanakkale ile Balıkesir yörelerinde Tahtacılık dendiğinde Türkmenlik akla gelmektedir.

Buradan hareketle, Tahtacıların Aleviliğin "bir numaralı temsilcileri" olduğu ileri sürülmekte ve genellikle "Alevi" ve "Tahtacı" kavramlarının birbirleriyle karıştırıldığı, Tahtacılardan "Yörük" olarak söz etmekle birlikte, onlar arasında "Türkmen soyunun en güzel tiplerini" görmenin mümkün olduğuna değinmekte; onları "ormanlık alanlarda, odun işçiliğiyle uğraşan Yürükler" olarak görmektedir. Yürüklerin dini üzerine kesin birşey söylenemeyeceğini belirten Bajraktarevic, onların, Sünni ve Şii propagandanın etkisi altında ad olarak Müslüman oldukları, ancak yine de İslâmi kurallardan çok eski örf ve âdetlerini uyguladıkları kanısındadır. Bu bağlamda Bajraktarevic, Yürükler"in dinlerini ilkel (animistik) din olarak görmektedir. Anadolu'da kendilerine özgü yaşam biçimleri ve dini görüşleri olan birçok aşiret ve toplulukların bulunduğunu, Yörüklerin ya da diğer adıyla Türkmenlerin bunlara dahil olduğunu belirten Bleichsteiner, bu kategoride gördüğü çoğu toplulukların "Şii" inancı taşıdığını vurgulamaktadır. Ona göre, "Tahtacıların kökenleri daha belirsizdir", ama inançları "Şiâ"ya yakındır. Tahtacıların Yörükan tâifesinden bir aşiret, Türkmân Yörükânı-Tahtalı (Tahtalu) cemaatı olarak Yörükân- tâifesinden ise bir cemaat olarak Osmanlı'ya ait değişik arşiv belgelerinde ve tahrir defterlerinde yer aldığını ortaya koyulmaktadır.

Ancak, yaşama tarzını ölçüt alanlar, Tahtacıların "dilleriyle, örf ve âdetleriyle yerleşik yaşayan Türklerden ve Yürüklerden çok farklı" olduğunu ileri sürmekte; bu bağlamda "Yürükler"in "dikdörtgen siyah çadırlarda", "Tahtacılar"ınsa "keçe kaplı yuvarlak çadırlarda" yaşadıklarından; "ortodoks Türklerin" aksine kadınlarının tesettürsüz olduğundan ve erkeklerle birlikte yemek yediklerinden söz etmektedir. Tahtacıların halk arasında "Yörük" adıyla anıldıklarına dikkat çekmekle birlikte, hemen arkasından onların kendilerine "Türkmen" dediklerini eklemektedir. "Yörükler" ve "Tahtacıları" aynı sosyal yapı içerisinde değerlendiren Cremers, Yörükler ve Tahtacılarda evliliklerin ömür boyu sürdüğünü; boşanmanın olmadığını, boşanan kadın ve erkeklere "düşkün" denildiğini; "düşkünler"le kimsenin konuşmadığını, kimsenin onlardan birşey alıp vermediğini; "düşkünler"in "kurban kesemediklerini"; cemaate girebilmek için "dede"nin affetmesi gerektiğini söylemektedir. Tahtacılarla Yörükler arasında, "yaşam tarzı" bakımından önemli farklılıklar bulunmaktadır ve hiç bir Tahtacı "Sünni"lerle olduğu gibi, "Yörük"lerle de kızlarını evlendirmek istemez.

Oğuz boylarından olsun, olmasın ya da Oğuz boylarıyla diğer Türk boylarının karışımı sonucunda oluşsun, Tahtacılar "Türkmen" kimliğiyle özdeşleşmiştir. Tahtacılar kendileri için, "Türkmeniz" derken, diğer topluluklar da onları "Türkmen" olarak görmektedir. Bu anlamda, genelde Yörükler "Sünni Müslümanlığın" temsilcileriyken, Türkmenler de "Aleviliğin" temsilcileri olarak değerlendirilebilir.

Aşk ile...
Sponsor Reklamlar

Alevi ve "-dost-" bunu beğendiler.
__________________
Şarap küpü önünde serdik seccademizi
Şarap yakutuyla adam ettik kendimizi

Umudumuz, meyhanede yeniden bulmak
Camide, medresede yiten günlerimizi...


C.yurtkoru isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alinti

Seçenekler


Bookmarks
    Bu içeriği paylaş --> Facebook Bu içeriği paylaş --> del.icio.us Bu içeriği paylaş --> Myspace Bu içeriği paylaş --> Google Bu içeriği paylaş --> Twitter Bu içeriği paylaş --> MSN Bu içeriği paylaş --> Digg Bu içeriği paylaş --> Yahoo Bu içeriği paylaş --> Linkedin
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Önceki veya sonraki konu...
Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Alevi Bektaşi Tahtacı Nefesleri (çıktı) mmuratkkaratas Pir Yolu Haber Merkezi 0 22.06.11 10:23
Alevi Bektaşi Tahtacı Nefesleri miSbon Alevi Kitaplari 0 21.06.11 11:38
Anadolu kültürü ve semahlar profet Alevi Kültürü 2 31.01.10 00:29
Anadolu Alevi Kültürü. hasan Alevi Kültürü 0 07.12.09 12:04
23. Anadolu Alevî-Bektaşiliğinde Batın Nedir? Alevi Sorularla Alevi'lik 0 12.09.09 14:57




Satılık pomeranian Pomeranian Boo

Sitemiz tüm dünyaya açık, hiçbir ayrım yapmaksızın faaliyettedir. Sitemize katılmak için alevi olmanız şart değildir kapımız herkese açıktır ve herkes fikir ve düşüncelerini özgürce konuşabilir. Ayrıca tüm üyeler her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir. Her türlü sorumluluk yazan kullanıcıların kendisine aittir. Uygunsuz davranış vb. hareketler bazen site ekibinin gözünden kaçabilir. Bu yüzden uygunsuz davranış görülmesi durumunda, şikayetlerinizi iletişim bölümünden bildirirseniz, gerekli işlemler yapılacaktır. Bu site, telif hakları Copyright ©2000 - 2011, Jelsoft Enterprises Ltd'e ait olan vBulletin® scripti ile tasarlandı ve kodlandı. Ayrıca sitemiz extra Php ve Ajax -jQ- ile güçlendirildi. Arama motoru optimizasyonu ise, vBSEO kullanılarak yapılmıştır.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 PL2