Sponsor Reklamlar


 
Seçenekler
Alt 19.02.21   #1
Dede-baba
Dede-baba - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Kıdemli Üye
Üye
Üyelik tarihi: Nov 2009
Nereden: Erzincan
Yaş: 44
Mesajlar: 410
Rep Puani : 10
Standart Celalabbas Ocağı Şecere 1/2/3


CELALABBAS OCAĞI SECERE-1-

https://www.celalabbas.com/?p=122

Celal Abbas Ocağı’na mensup farklı illerde yaşayan seyyid nesli ocakzadelerin ellerinde, geldikleri soya/ayrıldıkları kola göre farklılaşan secereler mevcuttur.

Secereler incelendiginde iki farklı görüşün olduğu gözlemlenmektedir bunlar:

1- Hz. CELAL ABBAS’ın oğlu Ubeydullah üzerinden yürüyen soy; bu görüş, Ocağın Erzincan kolu seyidleri (HOROZ/HORUZ ) tarafından savunulur. Ve secerelerinde yer alır.

2- CELAL ABBAS Ocağı’nın, Hz. Celal Abbas ile sadece isim benzerliği olduğunu savunan ikinci görüşe göre ise, Celal Abbas Ocağı seyidlerinin, Horasan’dan 12 İmamlara dayandığını, soylarının Imam Musa-ı Kazım’ a dayandığını savunur. Bu görüşe ait soy şeceresi, Tunceli/ Ovacık Kedek köyünde de Türbesi de yeralan Seyyid Hacı Mahmut’a ait olan secereye dayanır. Celal ABBAS Ocağı ceddi kabul edilen Bu Seyidimiz, Erzincan, Çorum ve daha birçok ildeki Ocak mensuplarının atasıdır

Ocağın farklı illerdeki mensuplarına ait bu secereler ve Ocak mensubu pirlerin bu soylemleri dikkatlice incelendiğinde, aralarında sadece isim benzerliği olan farklı ocaklar olduğu düşünülebilir.

Aşağı da sunduğumuz ve Türkiye’ de Ocak mensuplarının birçoğunun üzerinde fikir birliği ettiği ve soyunu dayandirgi ilk seceremiz şöyledir:

Kerbela Şehitlerinden olan Hz. Celal Abbas’ın soyu, Hz. Zeynep ve Zeynelabidin ile birlikte Şam’a sürülen, Ubeydullah üzerinden yürüdüğü kabul edilir:

Horoz/Horuz Ailesi soy seceresi Hz. Celal Abbas’a Buradan Hz. Ali’ye ve Hz. Muhammed’e dayanır. Aile yakın zamana kadar dedeleri vasıtasıyla cem düzenleyen bir ocaktır. Erzincan koluna ait soy seceresi aynı zamanda Çorum bölgesinde bulunan Ocak mensuplarına da kaynaklık eder.

Şimdi Erzincan Çağlayan ( Cencige) Horoz/ Horuz Ailesinin soy seceresini verelim:

1-İmam-ı Ali-el Mürteza

2-Celal Abbas ( 5 evladı olmuştur..)

1-fazl bin Celal Abbas………soyu sonradan kesilmiş…

2-kasım bin Celal Abbas……..

3-Hasan bin Celal Abbas…….

4-Ubeydullah bin Celal Abbas…….soyunu devam etiren evladı.

5-Muhammed bin Celal Abbas……Kerbelada şehit..

Ubeydullah bin Celal Abbas’ın…Hasan isimli oğlu ve 2 kızı olduğu biliniyor…

Hasan bin Ubeydullah’ın ise :6 oğlu olmuştur.

1-Cafer bin Hasan

2-Abbas bin Hasan

3-Ubeydullah bin Hasan

4-İbrahim bin Hasan

5-fazl bin Hasan

6-Hamza bin hasan

Abbas’tan,

Hamza’dan

Fazl dan

İbrahim’den… Nurlu soyun günümüze kadar geldiği biliniyor..

Erzincan….(Kalececik köyü.. sonradan Çağlayan köyü’den olanlar Abbas soyundan gelirler…)

Ocağın yakın zaman Erzincan Kanadı…

*** II. Abdülhamid dönemi, Alevi dedeleri/seyidleri hakkında çıkarılan idam fermanları nedeniyle, Ocak ileri gelenlerinden bir kısmı önce Erzincan’nın kalecik Köyüne daha sonra ise Çağlayan köyüne yerleşmişlerdir.

** Kalecik köyünde, Seyid Hüseyin (Sed Hüseyin)

** Seyid Mü’min Dede

** Seyid Halil ve İbrahim Dede’ler.

** Ocak Cumhuriyet ilanıyla daha sonra Horoz/ Horuz soyadını aldı.

**Ocağın 1920- ile 1950 arası dede-baba- postunda oturan seyidler:

Seyid Zeynel abidin dede- (Seyid zeynal dede)

Seyid Mehmet Dede, Seyid Hüseyin Dede’dir. Seyid Hasan (Horoz) dede, Seyid Veli dede (Horoz), Seyid Cemal dede (Horoz) 1970’lere kadar yaşayan ve Ayin-i Cem yürüten dede’lerdir.

** 1900’lü yıllarda Halil ve İbrahim dede’ler Manisa’nın soma ilçesine bağlı Kozağaç beldesine göç eylemiştir.

Adlarına Türbe vardır ve Ziyaretgahdır

** Ocağın bir Koluda Çorum’a göçmüştür… Buradakiler ise “Erzincan” soyadını almışlardır.

KAYNAK:
https://www.celalabbas.com/?p=122
Sponsor Reklamlar

Dede-baba isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alinti
Alt 19.02.21   #2
Dede-baba
Dede-baba - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Kıdemli Üye
Üye
Üyelik tarihi: Nov 2009
Nereden: Erzincan
Yaş: 44
Mesajlar: 410
Rep Puani : 10
Standart Cevap: Celalabbas Ocağı Şecere 1/2/3


Celal Abbas Ocak tarihi – Secereler-2-

https://www.celalabbas.com/celal-abb...layan-kalecik/

Celal Abbas Ocağı Erzincan kolu tarihi üzerine ocak seyyidleri ve ileri gelenlerinin anlatımına göre;

Celal Abbas Ocağı Erzincan kolunun kökeni, gerek Ocağın ileri gelenlerinin söylemleri ve gerekse Osmanlı arşivleri doğrultusunda El-Aziz (Elazığ) Merkez Köylerinden Mığı (Sedeftepe) köyünden gelindiği ortaya çıkmaktadır. Nitekim halen El-Aziz (Elazığ) Mığı Köyünde oldukça kalabalık Celal Abbas ocağı mensupları, dedeleri ve talipleri vardır. Ve aktif bir cem evi de mevcuttur.

Celal Abbas Ocağı Erzincan Kolu Tarihi

Ocağın Erzincan kolunun kökeni Tunceli Ovacık Kedek köyüne (Koyun gölü) dayanır. Gerek Osmanlı arşivleri incelediğinde ve gerekse Kedek (Koyun gölü)’den yakın zamanda Hakk’a yürüyen İmam Göğen* ( Ölüm: 14 Eylül 2020) Dedemizin anlatımları,

Ocağın Erzincan kolunun Ovacık Kedek köyüne 1500’lü yılların başında* El- Aziz ( Elazığ) üzerinden gelindiği yönündedir. Yalınız bunun ilk değil ikinci veya üçüncü geliş olduğu yönünde de anlatımlar mevcuttur.

Celal Abbas Ocağı’nın 1500’lü yıllarda ayrılış nedenlerinin ise özellikle, Osmanlı/Safevi (Yavuz- Şah İsmail) çatışması olduğu düşünülebilir.* Söz konusu dönem incelendiğinde bölgenin çoğunluğunun Alevi/Kızılbaş olduğu ve Alevi** Pirlerinin Erzincan Sarıkaya mevkiinde Şah İsmail ile Alevi/Kızılbaş Türk devleti Kurmak amacı ile toplandıkları buna karşın Osmanlı Sultanı Yavuz Sultan Selim’in Bölgeyi Şafii Kürt beylerinin yönetimine verdiği bilinmektedir. Özellikle bu tarihlerde İdris-i Bitlisi, Alevi/ Kızılbaş katliamlarına giriştiği, birçok sürgünlerin ve katliamların, trajedilerin yaşandığı herkesin kabul ettiği bir vakıadır.

Celal Abbas Ocağı’nın Kedek Tarihi üzerine ikinci benzer anlatım ise, Ocağın Erzincan kolu üzerinden Çorum’a yerleşen Seydali (Seyyid Ali) CEYHAN Dede’nin anlatımına dayanır. Seydali CEYHAN dede’de, Celal Abbas Ocağı Erzincan kolunun Elazığ üzerinden birden fazla kez gelindiğini ve Ovacık/Kedek köyünden Erzincan’a ve diğer illere göç ettiklerini ifade etmektedir.

Tunceli Ovacık/Kedek Köyünden Erzincan’a ise iki ayrı koldan ve değişik zamanlarda geçiş yapılmıştır. Bunlardan ilkinin Kemah ve İliç ilçeleri üzerinden olduğu kabul edilir. Nitekim Celal Abbas Ocağının,* Kemah/ Terkiloh köyünde yerleşik, Hamza ÖZYILDIRIM Dede ve İliç/Nordun’lu* Zeynelabidin ÜLKER Dedelerin anlatımları ile İmam Göğen Dede’nin anlatımları benzeşmektedir.

ÖZYILDIRIM ve ÜLKER* Dedelerin anlatımlarına göre; 1700’lü yılların sonlarında, O tarihlerde Ovacık Kedek Köyü Celal Abbas Ocağı ileri gelenlerinden Hacı Mahmut Dede* ve ailesinin, Mercan boğazını takip ederek Erzincan bölgesine geçildiğini,*Hacı Mahmut Dede’nin*burada evlendiğini İbrahim Çelebi ve Mahmut Çelebi isimli iki oğlu olduğunu ve* Bu soy üzerinden yürüyen soyun,* yukarı ve aşağı Hacı Mahmut Dede Takım ailelerinin oluştuğunu söyleyebiliriz. Nitekim Osmanlı Nüfus kayıt arşivleri incelendiğinde anlatımların benzeştiği görülmüştür.

Celal Abbas Ocağı’nın Kemah kolunda yer alan bir başka seyyid nesli aileler ise, Ejdar Dede ve Yusuf dede takımıdır. Bu seyyid nesli ocak zadelerin soyu da Ovacık Kedek köyüne dayanmak ile birlikte farklı zamanlarda ayrılmışlardır.*

Tunceli Ovacık/ Kedek Köyünden son ayrılış ise, 1800’lü yılların sonlarına rastlamaktadır. 1800’lü yılların sonlarına rastlayan bu dönem Osmanlı İdaresinin zayıfladığı, Dersim bölgesindeki Ağaların Seyyidler üzerine olan baskıları, Kürt ve Ermeni isyanlarının olduğu kaotik bir dönemdir. Söz konusu dönemde 2. Abdülhamid’in (Hamidiye Alayları) Alevi/Kızılbaş ve Ermeniler üzerine Şafii kürt beylerini** gönderdiği tarihsel gerçeklerdir. Ve yine bölge halkının şafaklı olarak adlandırdığı, Şafii inancına mensup Kürt beylerinin baskıları yanında Feodal ağalık düzeninin de yerel halk ve seyitler üzerinde oldukça etkili olduğu, o dönem yaşlılarının anlatımlarıdır.

Celal Abbas Ocağı mensubu Seyyid Celal HOROZ ve Hasan Horuz’un anlatımlarına göre; Ovacık/Kedek köyünden ilk olarak, Erzincan Kalecik köyüne sonrasında ise, Çağlayan köyüne gelinmiştir. Celal Abbas Ocağı’nın Kalecik/ Çağlayan kolu Seyyid Hüseyin (Sed Hüseyin) Seyyid Mü’min Dede ve Seyyid Halil ve İbrahim Dedeler üzerinden yürümüştür(1850/1950).**

Celal Abbas Ocağı Erzincan kolu soyadı kanunu çıktıktan sonra HOROZ/HORUZ soyadını almıştır. Ocak 1970’li yıllara kadar, aktif olarak Cem Erkanını yürütmüştür.* (Seyyid Zeynelabidin ( Seyyid Zeynal dede) Dede , Seyyid Mehmet Dede ve Seyyid Hüseyin , dedeler), 1950* sonrasında, ise Seyyid Cemal HORUZ, Seyyid Veli HORUZ dedeler, özellikle Günbağı ( Kismikor), Muğaçur ( Tatlısu) , Kadağan başta olmak üzere taliplerini ziyaret etmiş görgü cemleri yürütmüşlerdir.

KAYNAK:
Detaylı bilgi için aşağıdaki linke girebilirsiniz:

https://www.celalabbas.com/celal-abb...layan-kalecik/

1- Celal Abbas Ocağı mensubu Seyyid Cengiz ERZİNCAN’nın saha araştırmaları, ses kaydı, notları ve Osmanlı nüfus arşivi tetkikleri*Erzincan Çağlayan beldesi

2-Celal Abbas Ocağı mensubu Seyyid Hasan HORUZ ve Celal HORUZ, İsmail HOROZ’un sözlü anlatımlarına dayanan notlar.
Sponsor Reklamlar

Dede-baba isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alinti
Alt 19.02.21   #3
Dede-baba
Dede-baba - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Kıdemli Üye
Üye
Üyelik tarihi: Nov 2009
Nereden: Erzincan
Yaş: 44
Mesajlar: 410
Rep Puani : 10
Standart Cevap: Celalabbas Ocağı Şecere 1/2/3


Celal Abbas Ocak Tarihi Secereler-3 ( Elazığ)

https://www.celalabbas.com/celal-abb...eler-3-elazig/

Ceddin hakkı için unutma bizi*
Gündüzde gecede zikredem sizi*
Size yol değildir dağ-ova-yazı*
Çağırdığım Celal Abbas gel yetiş*

Dursun DEDE

Celal Abbas Ocağı tarihine ilişkin, ocakzade Dede ve Pirlerinin ekseri çoğunluğu soylarını Hz. Celal Abbas’ın soyuna dayandığını ifade etse de, Özellikle Erzincan ve Tunceli yöreleri başta olmak üzere, bu görüşe katılmayan Celal Abbas ve Ali ( Eli) Abbas Ocağı mensupları da mevcuttur. Öncelikle ifade etmek gerekir ki, hemen hemen bütün ocakzadeler, Ali Abbas ve Celal Abbas ocaklarının aynı ocaklar olduğunu kabul ederler. Fakat fikir ayrılığının yaşandığı nokta, Ocağın soyundan geldiği Ulusu ( Atası) kabul edilen Celal Abbas’ın kimliği üzerinedir.

Bu bağlamda birinci görüşe göre;

Celal Abbas Ocağı, On iki İmamlar’dan yedinci İmam, İmam Musa el-Kâzım bin CâÊ¿fer es-Sâdık’ın soyundan gelir. Ocağın Atası ( Ceddi/Ulusu) kabul edilen Celal Abbas’ın (Ali/Eli Abbas) Hz. Ali’nin oğlu Kerbela Şehidi olan Hz. Celal Abbas olmadığını sadece isim benzerliği olduğunu ileri sürerler. Bu görüşün temel dayanağı ise, Celal Abbas Ocağı’nın Ulularından kabul edilen aynı zamanda Tunceli Ovacık Kedek köyünde Türbesi de Bulunan SEYYİD HACI MAHMUT’un SEYYİDLİK SECERESİ OLDUĞU ifade edilir.

Celal Abbas’ın kimliği üzerine olan ve genel kabul gören ikinci görüşe göre ise; Celal Abbas ve Ali Abbas aynı kişilerdir. Hz. Ali’nin Kerbela’da şehit olan oğlu üzerinden yürüyen soydur. Nitekim Ocağın Elazığ Kolu mensuplarından olan Seyyid A. Fethi ERDOĞAN’a ait soy seceresi bunun delili olarak ortaya konulur. Söz konusu secere Mehmet YAMAN ve Prof. Dr. Alemdâr Yalçın tarafından günümüz Türkçesine çevrilmiş HACI BEKTAŞ VELİ Araştırma Dergisi’nin Eylül-2001 sayısında (Sf.17) yayınlanmıştır.

Halk arasında Celal Abbas Olarak tanınan Ocak Atası ( Ulusu), birçok kayıtta, Abbas bin Ali olarak yer alır. Celal Abbas’ın halk arasında yaygın olan bir diğer ismi de Şah Ali Abbas olarak bilinir. Sonuç olarak tüm bu adlandırmalar aynı kişiyi ifade etmektedir.

Seyyid A. Fethi Erdoğan dede’ye ait Celal ABBAS Ocağının soy atasına ilişkin, tercüme edilen secereye göre;

Celal Abbas Ocağı mensuplarının soylarının Şah Ali Abbas Hazretleri’nin birinci evladı Koç Haydar oğlu Şah Cüneyd, (Esseyyid Ali kökünden) Kerbela Çölü’nden sökün edip Horasan’a, oradan da Buhara, Erdebil, Kars, Ardahan ve Durnik üzerinden Pertek-Coravan Köyü’ne uğrayarak Harput’un Mığı köyüne yerleşmişlerdir. Oradan da göç edip Erzincan’ın Kiştim köyüne yerleşmiş. Şah Cüneyd’in soyu Kiştim’de çoğalarak Kemah Terkiloh, Ardusi, Sürek ve Süleymanlı köylerine dağılmıştır. Bu ocak mensuplarının bir kolu Pülümür Brastik ve Mığı, Pertek Coravan ve Ovacık Kedek köyüne göç etmiş. Pülümür’ün Mığı köyü daha sonra Elazığ’a bağlanmış. Kedek ve Coravan’daki Ali Abbaslar, daha sonra Elazığ’a göç etmişler. Mığı’ya yerleşen Seyyit Abdullah ve kardeşi Seyyit İbrahim, hicri 1263, miladi 1846 tarihinde Seyyit Abdullah Dergahı’ndan bir soy şeceresi alıp, bu şecereyi Şahin Baba Dergahı ve Necef’deki İmam Ali Dergahı’na onaylatmışlar.

Sonuç olarak, birçok bilimsel araştırmaya da kaynaklık eden bu secereye göre, Celal Abbas ve Ali Abbas Ocakları aynı ocaklar olup, Kerbela şehidi Hz. Celal Abbas’ın soyundan gelir.

Kaynak:

https://www.celalabbas.com/celal-abb...eler-3-elazig/

1- Cengiz Erzincan, ” Seyyid Hacı Mahmut Seyyidlik” Seceresi.

2-Ali Kemali (1932):*ERZİNCAN TARİHİ: TARİHİ, COĞRAFİ, İÇTİMAİ ETNOGRAFİ, İDARİ İHSAİ TETKİKAT TECRÜBESİ, İstanbul, Resimli Ay Matbaası

3- Doç Dr Ali YAMAN, Anadolu Aleviliği’nde Ocak Sistemi ve Dedelik Kurumu

4-Velî Saltık, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi 2009 / 52 172 TUNCELİ’DE ALEVÎ OCAKLARI

5-Prof. Dr. Alemdâr YALÇIN, HACI BEKTAŞ VELİ Araştırma Dergisi’nin Eylül-2001, s. 17
Sponsor Reklamlar

Dede-baba isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alinti

Seçenekler


Bookmarks
    Bu içeriği paylaş --> Facebook Bu içeriği paylaş --> del.icio.us Bu içeriği paylaş --> Myspace Bu içeriği paylaş --> Google Bu içeriği paylaş --> Twitter Bu içeriği paylaş --> MSN Bu içeriği paylaş --> Digg Bu içeriği paylaş --> Yahoo Bu içeriği paylaş --> Linkedin
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Önceki veya sonraki konu...
Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Ağuiçen ocağı Alevi Ocaklarimiz 4 22.05.16 02:24
Maden Ocağı Leyli Türkü ve Ezgi Video Bölümü 0 21.03.10 10:30
Sarıbal ocağı Alevi Ocaklarimiz 0 24.09.09 04:59
Hubyar ocağı Alevi Ocaklarimiz 0 24.09.09 04:42
Hıdır abdal ocağı ( düşkünler ocağı ) Alevi Ocaklarimiz 0 24.09.09 04:31




Totobo Totobo

Sitemiz tüm dünyaya açık, hiçbir ayrım yapmaksızın faaliyettedir. Sitemize katılmak için alevi olmanız şart değildir kapımız herkese açıktır ve herkes fikir ve düşüncelerini özgürce konuşabilir. Ayrıca tüm üyeler her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir. Her türlü sorumluluk yazan kullanıcıların kendisine aittir. Uygunsuz davranış vb. hareketler bazen site ekibinin gözünden kaçabilir. Bu yüzden uygunsuz davranış görülmesi durumunda, şikayetlerinizi iletişim bölümünden bildirirseniz, gerekli işlemler yapılacaktır. Bu site, telif hakları Copyright ©2000 - 2011, Jelsoft Enterprises Ltd'e ait olan vBulletin® scripti ile tasarlandı ve kodlandı. Ayrıca sitemiz extra Php ve Ajax -jQ- ile güçlendirildi. Arama motoru optimizasyonu ise, vBSEO kullanılarak yapılmıştır.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 PL2