Alevi, Alevilik, bektaşi, PirYolu Forum ,kızılbaş, Alevi Haber, Alevi Forumları

Alevi, Alevilik, bektaşi, PirYolu Forum ,kızılbaş, Alevi Haber, Alevi Forumları (http://www.piryolu.com/forum/index.php)
-   Alevi Araştırmaları (http://www.piryolu.com/forum/alevi-arastirmalari.html)
-   -   Anadolu Aleviliği Üzerine Birkaç Söz 2 (http://www.piryolu.com/forum/alevi-arastirmalari/5048-anadolu-aleviligi-uzerine-birkac-soz-2-a.html)

Alevi 14.08.11 02:03

Anadolu Aleviliği Üzerine Birkaç Söz 2
 
Alevilik, küçük bir kar topu gibi öncelikle doğduğu yerden kopar ve akışkanlıkla farklı yerlere ve uluslara doğru yol alır. Bu akış boyunca geçtiği her yerdeki halk onun örülmesine, olgunlaşmasına katkılar sunar, değişillikler sunar. Bu olguda, diğer dinlerin ve toplumsal rolü var. Oralardan aldığı yenilikleri özümser, yoğurur kendince şekil verir zenginleşir. Bazı dinlerin izlerini bu yüzden görürüz Alevilikte. Alevilik, doğmatik olmayıp çağdaştır. Yenilikçidir. İşte diğer dinlerden farkı bu çağa kendini uyarlamasıdır. Alevilik, ne Kürd’ün, ne Arab’ın, ne Türk’ün ve ne de başka ulusun malıdır. Alevilik evrenseldir. Benimsendiği yerlerde kök salmıştır.
http://www.piryolu.com/forum/yazar/ali-erdogan.jpg
Enel Hak noktasına varmak için: kişi Kırk Kapıy’ı Dört Makam’ı özümseyip aşmış olması gerekir. Kişi kendini dinliyerek arınması gerekir. Buddha’nın arınma sorunu Anadolu Aleviliğinde “terk” sorununa dönüşür. Dünya nimetlerinden ayrılma. Doğadan ve toplumdan uzaklaşarak kendini dinleyerek “çile” devrine girer. “Ham evrahlıktan” kamil duruma gelebilmek, Hakla Hak olmak aşaması. Yunus, bunu şöyle tanımlar: “Hamdık, piştik “elhemdüllah”.

Bu aynı zamanda ölmeden evvel ölmek bağlamında kendini kurban etmek; zahir kimliğini yok ederek, batın kimlikle yeniden doğmak anlamını taşır. Bu felsefi kaynağını Budizmden alır. Hintli insanın yaşama biçimini, evrene bakışını, ahlak anlayışını, mutluluk düşüncesini, doğruluk duygusunu ve toplum görüşünü bütün ayrıntılariyle sergiliyen Budizme göre insan; bir “arınma” varlığıdır. Mutluluk, yücelik,doğruluk, bilgelik bu “arınma”ya bağlıdır. “Arınma”: kişinin kendini aşarak, duyulur- görülür varlıkların üstüne çıkması, gövdenin tutkulardan, yaşamın acısı ve sıkıntı verici etkilerden kurtulması için, bir “irade varlığı” durumuna elverilmesi demektir.

Arınan kişi, gövdesini egemenlik altına alarak ruhun aydınlığında mutluluğa giden yolu bulmaktır. Bu “arınma” Müslümanlıkta yoktur.

Bunun için üç yolun aşınması gerekir:

BİR) İçe kapanış. Çevreyle ilişkisini keser. Yetersizdir. İstenilen yüceliği sağlıyamaz.
İKİ) Haz yolu: Kişiyi benliğinden ayırır. Mutsuzluğun uçurumuna sürükler. Ruhun tutsaklaşmasına yol açar.

ÜÇ) Orta yol: 1. Ve 2. Aşamadan sonra insan ruhunu ışıklandıran, içi aydınlatan, dinginlik, esenlik veren yoldur. Kişiye kendini bilme olanağını sağlayan, ölümsüzlüğün anlamını kavrama yoludur.

Arınma, insanın bütün dünyasal bağlardan sıyrılması, kendini salt irade durumuna getirmesidir. İnsan, özünde bir özlem ve tutku varlığıdır. Olumlu – olumsuz etki kaynakları insanın kendine dönmesini, kendi benliğini biçimlendiren tözü kavramasını önlemektedir. Onu, dışa dönük, kendinden – uzak bir varlık durumuna getirmektedir. Böyle bir kişi gerçeği kavramadığı gibi, gerçeği kavrayacak olgunluğa da ulaşamaz.

İnsan, bütün engelleyici etkilerden uzak kalmayı başarabilirse, “kendini bilme” olanağını kazanır. Demek ki, Budizm’de kendini bilme, bütün duygusal eğilimleri, dıştan gelen etkileri, gövdeyle ilgili hareketleri – eylemleri denetim altına almaya, mutlak bir “irade varlığı” olarak ortaya çıkmaya, gövdeyle ilgili olan iradenin denetimi altına alarak inkar etmeye bağlıdır. Kendi kendini inkar eden insan “yoklukta varlık”a ulaşır. “Yoklukta varlık” durumuna dönüşmekle insan, ölümsüzlüğü yakalar. Budizmin geliştirdiği bu görüş sonraları, bütün tasavuf akımlarını etkiledi. İnsan bir irade, bir ruh varlığı olarak yorumlanmasına olanak sağladı. Gövde gelip geçiciydi, yani faniydi. Ruh ise kalıcıydı, yani tanrısaldı. Buddha’nın “arınma” yoluyla “yoklukta varlık’a ulaşma olarak nitelendirdiği bu durum, Anadolu Aleviliğinde “kendini bilmek” yoluyla “terk”, “çile” aşamasından geçerek “ölmeden evvel ölmek”e dönüşerek Enel Hak noktasına varır.

Kaynak: Esat Korkmaz; Anadolu Aleviliği, Berfin yayınları. 2008 ikinci baskı.
Ali ERDOĞAN

Derman 14.08.11 10:15

Cevap: Anadolu Aleviliği Üzerine Birkaç Söz 2
 
eywallah can


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 15:29.

Sitemiz tüm dünyaya açık, hiçbir ayrım yapmaksızın faaliyettedir. Sitemize katılmak için alevi olmanız şart değildir kapımız herkese açıktır ve herkes fikir ve düşüncelerini özgürce konuşabilir. Ayrıca tüm üyeler her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir. Her türlü sorumluluk yazan kullanıcıların kendisine aittir. Uygunsuz davranış vb. hareketler bazen site ekibinin gözünden kaçabilir. Bu yüzden uygunsuz davranış görülmesi durumunda, şikayetlerinizi iletişim bölümünden bildirirseniz, gerekli işlemler yapılacaktır. Bu site, telif hakları Copyright ©2000 - 2011, Jelsoft Enterprises Ltd'e ait olan vBulletin® scripti ile tasarlandı ve kodlandı. Ayrıca sitemiz extra Php ve Ajax -jQ- ile güçlendirildi. Arama motoru optimizasyonu ise, vBSEO kullanılarak yapılmıştır.


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 PL2