Konu: Sirr-i faş
Tekil Mesaj gösterimi
Alt 25.10.13   #36
HURUFİCAN
HURUFİCAN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Kıdemli Üye
Üye
Üyelik tarihi: Oct 2009
Mesajlar: 104
Rep Puani : 0
Standart Cevap: Sirr-i faş


Şimdiye kadar Hurufilik ve bu mezhebin, daha doğrusu dinin kurucusu "Fadl Allah" hakkında etraflı bir inceleme yapılmamıştır diyebiliriz. Hurufilik hakkında en ciddi incelemeyi, Tehran Üniversitesi Pehlevi dili Profesörü Dr. Sadık Keya'nın "Vaja-Nama-i Gurgani" adlı eserinde buluyoruz. (Tehran Üniv. Yayını: 133, Tehran - 1330 Şemsi-Hicri; 350 sahife). Ancak üstad, bu değerli eserinde, bilhassa Gurgan lehçesiyle farsçayı kıyaslamayı esas tutmuş, bu yüzden de eserinde, pek değerli ve o zamana kadar yazılan ve bilinen bilgileri düzelten incelemelerini ancak 9-38 ve 28-313. sahifelerde hulasa etmiş, diğer kısımlardaysa lehçe hususiyetleri üzerinde durmuştur. Daha önce intişar eden ve sekiz Hurufi metnini de sunan, Celement Huart'ın ve rahmetli Rıza Tevfik'in birer incelemesini de ihtiva eden eseriyse, metinler hariç, bugün Fadl' Allah ve Hurufilik hakkında, hiç bir suretle ihticaca salih değildir
Prof.Celement Huart'in "Dieanfange der hurufisette" hurufiliğin başlangıcı isimli makalesi çok değerli bir yapıt olarak adlandırılmıştır.
..Fadl halifelerinden sayyid İshak-ı Astarabadi'nin "mahram-Name'si" Fadl Allah-ıHurufinin hayatını adım adım izlemek için incelenmesi gereken önemli bir eserdir.Fadl halifelerinden olan Mir Şerif'in "bayan-ul-Wakı'inde"Fadl seyyid olduğunu ve secereleri tek tek vererek aktarırken bu bilgi "işkurt dede" mevcud olduğunu görmekteyiz.Buradaki önemli husus" Batiniliğin" Yemende ki kolu ve merkezin başında bulunan ve seçere bakımından fadl'ın sekizinci ata sı olan Muhammed bin Hasan el-DAYLAMİ Hurufiliğin harflar bileşkesi havasın ele aldığı konudan çok bir baş kaldırışın olduğu nikabın ise bir giz ve sisle sağlanarak dailere makam ve ikrarına göre husisiyetlerin ne manaya geldiği misyonu ve vizyonları güven disiplin ile açıklayarak bir temelde vurucu gücü oluşturulduğunu görmekteyiz.Tarihte bu hareketin ismi" Şuubiyyeli "hareketi olarak geçmektedir. Bu bağlamda "Zenc" ayaklanması neden sonuçları takibiyatıda önemli konulardandır. Şuubiye hareketi Emeviler döneminde mevali adıyla anılan Arap olmayan Müslümanlar Araplarla eşit sayılmıyordu.Yönetimin bu tutumu İran ve Türk kökenli Müslümanları İslamın öngördüğü eşitliğin gerektirdiği hakları almak için mücadeleye yöneltti.

Fars dili Arapça'ya üstün kılınması bu manada Anadolu'da Bektaşiler sayesinde de "Türk dili "diğer dillerden üstün kılınma nedenleri ve niçinlerini tarih bize bilhasıl açıklayarak anlatmaktadır.Bu gün sır kozmolojinin kendi olduğuna dünya insanları hem fikir olarak icma etmişlerdir.Lakin sorun Yezit- maranşah(şer-i hüküm) ilkeleri kendini koruması(erk emperyalist bakış)olduğu açıktır. Hurufilikte etnisite kokusu kuranın arapca indirildiği söylenen(Aramice) kitaba rağmen uydurulan hadislerle fars dili ve geleceği de garanti altına alınarak çeşitli argümanlar jargonlar geliştirilerek coğrafyalara hakim olunmak istenmiştir.


Fadıl aklındakileri gerçekleştirmek için bana göre dönemin tüm silahlarını kullanmıştır. Seyyidlik kutsallık perdeleri rüya yorumları retoriğin en iyi halleriyle mitler-masallar çeşitli inzivaya çekilmeler daha önce kazanımlarda bulunanları taklit etmelerle amaca uygun misyonu yaparak vizyonu tamamlamak istemiştir.Çok propaganda taraf bulmalarla bu iş ilerleyerek zaten halkın Arap islam sömürü anlayışının dili olduğundan destekleri artarak ilerlemiş olduğunu görmekteyiz.Bu Propaganda tuzu bulunan Kemaleddin Haşimi,Amır Aliyy-i Dagani,Pir Hasan-ı Damgani,Seyyid Tacaddin Bahlaki gibi Fadılın adamları gibi önemli isimler olarak sayabiliriz.Merkezi eserin astarabadi-Gurgan lehçelerinde yazılma nedenleri üzerinde durulması gereken hususlardan olması ile de Türkçe yazılan Hurufilik eserleri Hurufiliğin boyut anlam ve idrak metodlarının analitiğini anlamamız ve sıralamamız açısından önemlidir.
Fadl kurandaki ibrahim süresi 4.ayete beyanla "Biz, her peygamberi, ancak bulunduğu kavminin diliyle gönderdik ki, onlara apaçık anlatsın” kendi dilini ve ırkını korumayı ele alırken haliflerin içindeki diğer görüşler konularda uzmanlaştıkça bir dil ve yöntem açısından ayrımlar olması hurufiliğin zamanla ana tema bileşenlerinden koptuğunu her halk veya mazlumlar kendi mücadelesini verdiğini görmekteyiz.
Bu manada" kızılbaş Türkçe'si "ile Farsca" inançsal olarak bazı taşları yerinde kalması koşuluyla bir birleriyle üstünlük adı altında hasım olmuşlardır.


Not:Bazıları anlamsız ve manasız gelen sözleri anlamadığını teknik olarak bu nedir diye mana veremediğini söylemlerle birlikte illa bir metot ve matematiğini beklemektedir. hurufiliğin içeriğini sırrın bittiği başka sırların aşına olarak geldiği bunu çeşitli kurmacalar ve cümleler içinde olacağını halen anlamamış gözükmektedirler.O çağa ait bir iki kelam duymak istemekte olmalarıda garip...
Alevi ozanların sözleri temel dayanağı neyin üzerinde olduğu görmemek Cemhaneyi Camihane ile bir yaparak sıffını birdaha yaşatmaktan gayri bir şey değildir.
Sponsor Reklamlar

HURUFİCAN isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alinti